torsdag 29. april 2010

ABC i internett-etteretning

Har en en jobb som inkluderer innhenting av informasjon, så kommer en etterhvert ikke utenom internett. Dagens artikkel handler om et par verktøy som gjør jobben lettere. Nedenfor følger et par typiske situasjoner:

Hva skriver konkurrentene/leverandørene våre om dette temaet?

Mange websider er veldig rotete og veldig store. Ofte kan søkemulighetene på sidene være svært dårlige, om de i det hele tatt finnes og fungerer.

Da kan det være greit å bruke en spesialfunksjon i google, nemlig site:-ordet.

Et konkret eksempel: Jeg bruker pizzabunn-oppskriften til Marius Eriksen fra nm i pizzabaking, men jeg husker den aldri, så jeg søker den opp hver gang. Det eneste jeg husker er at den ligger på vg-nett. For å finne den søker jeg på på google etter: nm i pizzabaking site:vg.no. I steden for å få opp 1290 treff som jeg ellers hadde gjort, får jeg opp 6 treff, og det første er faktisk det jeg er interessert i.

Offentlig kjente pizza-oppskrifter er kanskje ikke verdens mest spennende funn på google. Et par mer relevante eksempler:
  • du så et bra tilbud hos en leverandør før helgen, men nå er det borte fra forsiden.
  • Det er ikke vanskelig å finne eksempler på mye følsomme data som ligger fritt tilgjengelig på internett. Har du store konkurrenter kan du være heldig med at de har publisert mer enn de vet om på nettsidene sine.
Jeg vil vite når noen skriver om .

Typisk, ufarlig eksempel: Du prøver å finne ut mest mulig om neste generasjon iPhone. Det kan være mange gode grunner:
  • Kanskje er du entusiast,
  • kanskje er du journalist,
  • kanskje jobber du for en konkurrent?
Da kan du gå til google.com/alerts og taste inn søkeordene du er ute etter, i eksempelet ovenfor: iphone 4g



Videre kan du velge bl.a. hvor ofte du vil ha nyhetene levert og til hvilken adresse.

På denne måten går det an å holde et tema under oppsikt over hele nettet, uten å daglig måtte inn på google å søke etter det. Når google har noe nytt om temaet får du tilsendt en mail med søkeresultatene.

Kombinert med trikset ovenfor kan du få svært interessante resultater.

Et annet, lignende triks som kan brukes i spesielle tilfeller, f.eks. på skjulte forum som google ikke har tilgang til, er å bruke en firefox-utvidelse som heter update scanner.

Med denne kan du velge at du velge at du vil ha varsel når websiden du er inne på er blitt oppdatert. Fungerer supert på gamle forum som google ikke har tilgang til, og som ikke har rss-feed. (Det trenger ikke å være skumlere enn gamle forum for Delphi-programmerere : )


Å søke i websider som google ikke har tilgang til:

La oss igjen bruke eksempelet med det gamle forumet som google ikke får indeksere, som ikke har rss-feed, -og bombe: Det har ikke noen søkefunksjon.


Til det har vi en annen Firefox-plugin, nemlig Scrapbook. Med Scrapbook kan du gå inn på en side, laste den ned, laste ned alle sider som den peker til osv.

Scrapbook er spesielt fin siden den ikke bare laster ned sidene, men også redigerer alle linkene slik at de peker til de andre nedlastede sidene. I tillegg lar den deg søke i det nedlastede materialet. Problem løst.

(Jeg har brukt scrapbook en god del for å lese dokumentasjon som ellers bare finnes på internett, mens jeg pendlet. Etterhvert blir vel trådløst bredbånd så billig at det ikke har noen hensikt å laste ned dokumentasjon for å kunne lese den offline. Trikset med å bruke scrapbook som søkemotor fungerer naturligvis bare for små til moderate datamengder, men det har spart meg for en del jobb, så det absolutt verdt å ta med.)

Oppdatering 2010-05-08: I dag kom jeg over et svært interessant verktøy for å søke på personer: http://pipl.com/. Det søker etter personer, epost-adresser og brukernavn i det de kaller det dype nettet. Vet ikke om de gjør noe spesielt smart som google ikke gjør for å få ut data eller om de bare presenterer det på en ryddigere måte, men tjenesten er i alle fall nyttig. Jeg tror jeg har fått tak i kontaktopplysningene til riktig mann, og har i tillegg funnet twitter-kontoen til en kollega som jeg ikke ville tro hadde det : )

Kommer også på at jeg er en ivrig bruker av delicious.com. Jeg bruker kort sagt ikke bokmerke-funkjonen i nettleseren men lagrer alt på delicious.com. På den måten har jeg alltid tilgang til det, og jeg kan bla meg gjennom alt jeg har samlet over de siste årene. Vil du begynne å bruke delicious, så er det min anbefaling å bruke enten en plugin, eller å legge inn et spesielt bokmerke som lar deg legge til tagger på siden du er inne på. Selv bruker jeg "Delicious Bookmarks" fra Yahoo! (som eier delicious).

Oppdatering 2010-05-23: Ikke akkurat internett-etteretning ved første blikk, men i samme gate http://www.tineye.com/ kan være verdt å ha med seg i arsenalet. Den lar deg søke etter like bilder på nettet. Har du en liten utgave av et kjent bilde kan denne søkemotoren f.eks. hjelpe deg med å finne større og bedre utgaver, evt finne ut hvem som har brukt bildene på sine sider. Og da nærmer vi oss etteretning igjen. (Fant denne søkemotoren via http://www.posterburner.com/Blog/BlogPost/how-to-make-amazing-posters/ og har bare testet den noen få ganger hittil, men resultatene er så bra at jeg synest det var verdt å poste.)

Har du flere tips? Skriv en kommentar da vel!

Ingen kommentarer: